Brännbollsyran

Brännbollsyran är en unik festival i och med att den kombinerar en musikfestival med VM i brännboll. Brännbollsyran arrangeras i Umeå och har sedan år 2010 arrangerats i ett större format. Den arrangeras alltid sista helgen i maj och ses som en sommarkickoff för Umeås alla studenter.

Idrottsklubben Studenterna i Umeå, IKSU, var de som grundade och arrangerade festivalen fram till och med år 2012. Inför festivalen 2013 meddelade IKSU att de skulle överlåta festivalen till en ny aktör – det nystartade bolaget Brännboll i Umeå AB. Redan första året blev det succé med 7 500 sålda festivalbiljetter och 342 deltagande brännbollslag.

Publikrekord år efter år

2014 var ett år med många nyheter. Det var premiär för en officiell camping för festivalen. De 800 platserna på campingen sålde slut. Och festivalens 12 000 biljetter sålde slut. Det var också första året som Brännbollsyran hade en internationell artist. Martin Garrix från Holland spelade på den stora scenen och flögs in med ett privatplan till Umeå. 2014 fanns också Red Bull Silent Disco på området med ett stort tält. Konceptet silent disco går ut på att besökarna sätter på sig hörlurar och väljer mellan två olika DJ:s. Besökaren väljer blå eller röd musik. I ett tyst tält dansar sedan besökarna till den musik de hör i sina hörlurar.

2015 slogs publikrekord med 13 000 sålda biljetter. 2016 sålde man 15 000 biljetter. 2017 och 2018 såldes 16 000 biljetter. Festivalen har med andra ord gått riktigt bra och har inte behövt ta kontakt med Lånakuten för att finansiera sin verksamhet. Efter 2014 har festivalen varje år haft ett antal internationella artister på scenen. Till exempel The Chainsmokers, Afrojack, Kygo och Marshmello.

Många svenska artister

Brännbollsyran har framför allt svenska artister på scenen. Flera av dem återkommer år efter år. Hov1, Miriam Bryant, Tjuvjakt, Silvana Imam är några av de artister som har uppträtt mer än en gång på Brännbollsyran. Bland de svenska artisterna hittar vi även Icona Pop, Zara Larsson, Movits!, Little Jinder, Linnea Henriksson och Tove Lo.

Brännbollsyran – tävlingen

Sedan 1997 räknas tävlingen Brännbollsyran som VM i brännboll. 1974 arrangerades den första brännbollscupen, då med 44 deltagande lag. Därefter har turneringen vuxit och spelplatserna har utökats. Nu avgörs cupen på ängarna runt Umeå Universitet samt på Mariehemsängarna. Det lag som har vunnit flest gånger är BK Rel med 10 segrar.

Tävlingen är öppen för alla. Oavsett om du bara vill ha kul eller siktar på världsmästartiteln är du välkommen att delta. Det är en härlig folkfest med tusentals spelare i över 300 lag. Varje lag består av 8-12 spelare och det måste vara minst två killar och två tjejer i varje lag. Nytt för 2020 är att ungdomscupen Youth Cup kommer att arrangeras för deltagare födda mellan 2001 och 2006.

Brännbollsyran 2020

Årets Brännbollsyra bjuder i vanlig ordning på populära artister. På scenen kommer bland annat Zara Larsson, Veronica Maggio, Casper the Ghost och Mike Williams att uppträda.